RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN
Mata Pelajaran: Sains dan Teknologi (matematik)
Kelas:Prasekolah
Tarikh:20 Mei 2011
Bilangan Pelajar:20 orang murid
Masa : 30 minit
Tajuk : Haiwan
Sub Tajuk: Haiwan Peliharaan
Tunjang Utama: Perkembangan Sains Dan Teknologi
Standard Pembelajaran Utama :
ST 8.2 Memahami operasi tolak dalam lingkungan 1
ST 8.2.1 Mengeluarkan objek dari himpunan dan
membilang baki
ST 8.2.2 Mengunakan bahasa harian untuk
menerangkan operasi tolak
Standard Pembelajaran lain Yang disepadukan
: 2.4.5 Membuat
pergerakan bebas mengikut muzik
Objektif Pelajaran
:Pada akhir pelajaran murid dapat
1 Memahami konsep asas tolak
2 Membuat pergerakan mengikut muzik
Kemahiran Utama :Konsep tolak
Kosa Kata :Tolak,Baki,tinggal,mati,anak ayam
Alatan Dan Bahan : CD lagu Anak Ayam Turun Sepuluh, carta lagu
/Radio player, lembaran kerja.
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Set Induksi
(3 miniti)
Catatan:
Lirik
lagu:
Anaklah ayam anak ayam turun sepuluh Mati
seekor mati seekor tinggal Sembilan
Anaklah ayam anak ayam, turun Sembilan, mati seekor,mati seekor
tinggallah lapan.
Bahan : cd lagu “anak ayam”, carta lagu
Laptop,lcd
|
ST 8.2 Memahami operasi tolak
dalam lingkungan 10
|
|
Langkah 1
(12 minit)
Catatan:
Teori kecerdasan :
• visual/ruang
(spatial)
• kinestetik
• muzikal/irama
• interpersonal
|
KTI 2.4.5 Membuat
pergerakan bebas mengikut muzik
ST 8.2.1 Mengeluarkan objek dari
himpunan dan membilang baki
|
|
Langkah 2
(7 minit)
Catatan :
Bersoal jawab secara lisan
KB : Menjana idea
Teknik:
Penyoalan
|
ST 8.2.2 Mengunakan bahasa harian untuk
menerangkan operasi tolak
|
Contoh :
Ada sembilan ekor anak ayam,seeekor telah mati,Berapa ekor yang
tinggal?
|
Langkah 3
(5 minit)
Catatan :
Bahan :
Lembaran kerja.
Penilaian :
Bersoaljawab secara bertulis
|
Penilaian
ST 8.2.2 Mengunakan bahasa harian untuk
menerangkan operasi tolak
|
1.
Guru menerangkan
dengan lebih terperinci mengenai konsep tolak.
2.
Contoh
9 – 1 = 8
3.
Guru mengedarkan
lembaran kerja dan meminta murid menuliskan bilangan yang tinggal.
|
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan dan
Refleksi
KTI 2.4.5 Membuat
pergerakan bebas mengikut muzik
|
1.
Murid menyanyi
semula lagu dengan iringan muzik.
|
Refleksi
kendiri :
No comments:
Post a Comment